Home > Zwangerschap > Belangrijke adviezen

Belangrijke adviezen

Over het algemeen kunt u als zwangere alles blijven doen wat u daarvoor ook deed, zoals werk, sport, seks, autorijden, enzovoort. Het is belangrijk dat u goed voor uzelf zorgt, naar uw lichaam luistert en de onderstaande zaken in acht neemt.

  • Gebruik dagelijks 0,5 milligram foliumzuur tot en met de 10e zwangerschapsweek.
  • Gebruik dagelijks 10 microgram vitamine D gedurende de hele zwangerschap.
  • Als u gezond en gevarieerd eet, zijn andere vitamines in de zwangerschap niet nodig.
  • Rook niet en drink geen alcohol, beide brengen flinke risico's met zich mee.
  • Gebruik geen medicijnen, behalve in overleg met de (huis)arts of verloskundige.
  • Neem geen rauw of halfgaar vlees.
  • Eet geen orgaanvlees, zoals lever.
  • Neem geen kaas gemaakt van rauwe melk (au lait cru).
  • Eet geen gerookte kant-en-klare vis uit de koeling (gerookte zalm, bokking, haring, sprot, forel), zowel vacuümverpakt als andere soort verpakking. 
  • Eet geen roofvissen (zwaardvis, snoek, snoekbaars, haai, makreel, paling, tonijn). Eet deze ook niet uit blik of gerookt.
  • Was groenten en fruit voor het te eten.
  • Drink meer dan u normaal gewend bent, ongeveer 2 liter per dag
  • Wees zuinig met suiker en snoep.
  • Maak de kattenbak niet zelf schoon.
  • Werk in de tuin met handschoenen aan.
  • Neem voldoende ontspanning, maar beweeg ook voldoende

Uitgebreide informatie over bovenstaande adviezen leest u in de brochure 'Zwanger! Algemene informatie' en op www.voedingscentrum.nl