Home > Bevalling > Omgaan met pijn

Omgaan met pijn

In de zwangerschap kunnen er veel vragen ontstaan omtrent pijn tijdens de bevalling. Hoe erg zal de pijn zijn? Wat als het te heftig is? Is het mogelijk om iets tegen de pijn te doen?

De folder “Jouw bevalling: hoe ga je om met de pijn” van de KNOV gaat hier uitgebreid op in. U krijgt de folder rond de 28e week van de zwangerschap van ons. U kunt de folder ook hier downloaden in o.a. Nederlands, Engels, Duits, Pools, Turks, Arabisch, Somalisch.

TENS (Transcutane Electrische Neuro Stimulatie)

GeboorteTENS apparaten zijn speciaal geschikt gemaakt voor pijnverlichting bij de bevalling. Het apparaat wordt in de hand gehouden en heeft de vorm van een afstandsbediening. Bij de bevalling plakt u aan weerskanten van de ruggenwervel vier plakkers, daar waar de zenuwen uit de baarmoeder- en bekkenstreek het ruggenmerg in gaan. Als u het apparaatje aanzet kunt u stapsgewijs de stimulatie verhogen, tot het aangenaam aanvoelt op de plaatsen van de plakkers.

U kunt bij ons een TENS huren. De kosten hiervoor zijn 20 euro

Steriele waterinjecties

Ongeveer 1/3 van de vrouwen ervaart tijdens de bevalling de pijn voornamelijk in de rug. Voor deze groep zijn steriele waterinjecties het meest effectief. De methode wordt al ruim 30 jaar toegepast in onder andere de Scandinavische landen en het is uitgebreid wetenschappelijk onderzocht.

Uit onderzoek komt naar voren dat de behandeling effectief is tegen pijn en er geen bijwerkingen zijn voor u of de baby. Wij hebben allemaal een training gevolgd om deze methode van pijnstilling veilig te kunnen toepassen en we kunnen deze injecties zowel thuis als in het ziekenhuis geven.

Hoe werkt het?
De behandeling bestaat uit 4 injecties met steriel water die worden gezet in de huid van de onderrug. De injectie bevat steriel water waar geen medicatie aan is toegevoegd. De prik zelf is gevoelig en kan als pijnlijk ervaren worden maar dit trekt na een paar minuten weg. Na 1 à 3 weeën voelt u dat de pijn van de weeën minder wordt. Het effect houdt ongeveer 1 à 3 uur aan. Of de behandeling effectief is weet u al binnen 15 minuten na het zetten van het steriel water. De behandeling kan desgewenst elke 2 uur herhaald worden. Er zijn aan deze behandeling geen extra kosten verbonden.

Wat als het niet voldoende werkt?

Mocht de behandeling voor u (te) weinig effect hebben, dan kunnen we kijken of een andere vorm van pijnstilling mogelijk is. Over andere methodes van pijnstilling ontvangt u tijdens het spreekuur meer informatie.